Onderwijsdoelen
Kunnen controleren of hun fiets in orde is.
ZILL-DOELEN
OWte1
Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe eenvoudige technische systemen gemaakt zijn van grondstoffen, ingrediënten, materialen en/of onderdelen.
OWte3
Eenvoudige bestaande technische systemen uit de omgeving hanteren, begrijpen, vergelijken, (de)monteren, evalueren en onderhouden.
OWru7
Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein …
GO!-DOELEN
3.3.1.5
Systematisch onderhouden van technische systemen.
3.3.2.1
Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen de functie benoemen.
3.3.2.2
Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen een aantal zichtbare onderdelen benoemen.
3.3.2.3
Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen de functie van verschillende onderdelen verwoorden.
3.3.2.4
Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen de specifieke functie van verschillende onderdelen onderzoeken en verwoorden via hanteren, monteren en demonteren.
3.3.2.11
Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen onderzoeken hoe het komt dat ze niet of slecht functioneren.
3.3.2.12
Aantonen dat materialen nodig zijn om technische systemen te onderhouden
3.5.9.25
Aangeven wat de regels voor een veilige fietsuitrusting zijn.
OVSG-DOELEN
Leerplan wereldoriëntatie verkeer
10 De leerlingen kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze:
10.1 De veilige uitrusting van de fiets kennen.
11 De leerlingen kunnen, rekening houdend met de verkeersregels voor fietsers, zich als fietser zelfstandig en veilig verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. Dit betekent dat ze:
11.1 de veilige uitrusting van hun fiets kunnen controleren.
Leerplan wereldoriëntatie mens
1.3 Inzicht verwerven in sociale (probleem) situaties:
9 De leerlingen weten dat ze rekening moetenhouden met de gevolgen van het eigen gedrag, zowel voor zichzelf als voor de andere(n).
Leerplan LO
ET 1.2 De leerlingen kunnen veiligheidsafspraken naleven.
ET 1.32 De leerlingen zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun aanpak voor tijdens en na het oplossen van een bewegingsprobleem en willen op basis hiervan een aanpak (bij)sturen.