• Leerlijn
  • Projecten
  • Pakketten
  • Flyers
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Bestel
  • Home
  • Lesfiches

Busevacuatie

Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een autocar. Als de leerlingen bij elke busuitstap dezelfde manier gebruiken zal dit voor hen een automatisme worden. Wanneer het er dan echt toe doet om zo snel mogelijk uit te stappen zal dit dan ook vlotter verlopen. In deze lesfiche vind je meer uitleg en oefeningen om de leerlingen te trainen.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Busevacuatie

Eindtermen

Ontwikkelingsdoelen 
Mens en maatschappij – Mens 
De kleuters 
1.9 kennen en begrijpen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep. 
 
Mens en maatschappij – Verkeer 
De kleuters 
4.10 herkennen in hun omgeving plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.  
4.11 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. 

Eindtermen 
Lichamelijke opvoeding – Motorische competenties 
De leerlingen 
1.2 kunnen veiligheidsafspraken naleven. 
 
Mens en maatschappij – Verkeer en mobiliteit 
De leerlingen 
4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 
4.16 tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 
Lichamelijke opvoeding – Gezonde en veilige levensstijl 
De leerlingen 
6.1.2.17 leven veiligheidsafspraken na. 
 
Lichamelijke opvoeding – Psychomotoriek 
De leerlingen 
6.2.3.16 nemen met meerdere een plaats in en houden daarbij rekening met de ruimtelijke begrenzingen. 
 
Wereldoriëntatie - Mens en maatschappij  
De leerlingen 
3.1.2.9 kunnen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep verwoorden. 
3.1.2.10 kunnen de klasregels en de schoolregels die voor hen van toepassing zijn opsommen. 
 
Wereldoriëntatie – Ruimte 
De leerlingen 
3.5.9.21 kunnen aangeven dat iedereen in de wagen een gordel moet dragen. 
3.5.9.22 kunnen onder toezicht met het openbaar vervoer/schoolbus meerijden zonder zichzelf en anderen in gevaar te brengen. 
 
Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs ZILL 
Motorische en zintuiglijke ontwikkeling – Omgaan met bewegingsruimte en -tijd 
MZrt1 Alleen of samen, een plaats innemen tegenover objecten, ruimteaanduidingen of personen en daarbij rekening houden met de ruimtelijke begrenzingen. 
Met meerdere leerlingen een plaats innemen in de ruimte en daarbij rekening houden met ruimtelijke begrenzingen. 
 
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte 
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten. 
Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein … 
 
Leerplandoelstellingen OVSG 
Wereldoriëntatie – Verkeer 
De leerlingen  
1 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 
3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt.
 

Andere lesfiches

Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
De EDUbox Mobiliteit
Te voet, met de fiets, de auto of de trein: er zijn zo veel manieren om ons te verplaatsen. Toch staan we vaak in de file of moeten we ons in overvolle bussen wringen. Maar hoe komt het dat er zo…
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Kleuteronderwijs
    • Eerste graad lager onderwijs
    • Tweede graad lager onderwijs
    • Derde graad lager onderwijs
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Buitengewoon onderwijs
      • Buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • Veelgestelde vragen
      • Contact
    • Het Grote Fietsexamen
    • Het Grote Voetgangersexamen
    • Loopfietsbrevet
    • Medailles Verkeer op School
    • Mobibus
      • Mobibus
      • Schooljaar 2021 - 2022
      • Foto's
    • Rijbewijzer in de Klas
      • Rijbewijzer in de Klas
      • Hoe werkt het?
      • Schrijf in
      • Zoek een lesgever
      • FAQ
      • Contact
    • Slimme Mobiele Scholen
      • Slimme Mobiele Scholen
      • Stappenplan
      • Subsidiereglement 2020 - 2021
      • Inschrijven
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer in de Klas
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeersweken
      • Verkeersweken
      • Schooljaar 2021 - 2022
      • Schooljaar 2020 - 2021
      • Reserveer 2020 - 2021
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
  • Pakketten
  • Flyers
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Groepsdruk: Next Level
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Op weg met ‘Rijbewijzer’
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Bestel