• Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Busevacuatie

  • Lager onderwijs
  • Kleuteronderwijs

Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een autocar. Als de leerlingen bij elke busuitstap dezelfde manier gebruiken zal dit voor hen een automatisme worden. Wanneer het er dan echt toe doet om zo snel mogelijk uit te stappen zal dit dan ook vlotter verlopen. In deze lesfiche vind je meer uitleg en oefeningen om de leerlingen te trainen.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Busevacuatie

Eindtermen

Ontwikkelingsdoelen 
Mens en maatschappij – Mens 
De kleuters 
1.9 kennen en begrijpen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep. 
 
Mens en maatschappij – Verkeer 
De kleuters 
4.10 herkennen in hun omgeving plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.  
4.11 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. 

Eindtermen 
Lichamelijke opvoeding – Motorische competenties 
De leerlingen 
1.2 kunnen veiligheidsafspraken naleven. 
 
Mens en maatschappij – Verkeer en mobiliteit 
De leerlingen 
4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 
4.16 tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 
Lichamelijke opvoeding – Gezonde en veilige levensstijl 
De leerlingen 
6.1.2.17 leven veiligheidsafspraken na. 
 
Lichamelijke opvoeding – Psychomotoriek 
De leerlingen 
6.2.3.16 nemen met meerdere een plaats in en houden daarbij rekening met de ruimtelijke begrenzingen. 
 
Wereldoriëntatie - Mens en maatschappij  
De leerlingen 
3.1.2.9 kunnen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep verwoorden. 
3.1.2.10 kunnen de klasregels en de schoolregels die voor hen van toepassing zijn opsommen. 
 
Wereldoriëntatie – Ruimte 
De leerlingen 
3.5.9.21 kunnen aangeven dat iedereen in de wagen een gordel moet dragen. 
3.5.9.22 kunnen onder toezicht met het openbaar vervoer/schoolbus meerijden zonder zichzelf en anderen in gevaar te brengen. 
 
Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs ZILL 
Motorische en zintuiglijke ontwikkeling – Omgaan met bewegingsruimte en -tijd 
MZrt1 Alleen of samen, een plaats innemen tegenover objecten, ruimteaanduidingen of personen en daarbij rekening houden met de ruimtelijke begrenzingen. 
Met meerdere leerlingen een plaats innemen in de ruimte en daarbij rekening houden met ruimtelijke begrenzingen. 
 
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte 
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten. 
Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein … 
 
Leerplandoelstellingen OVSG 
Wereldoriëntatie – Verkeer 
De leerlingen  
1 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 
3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt.
 

Andere lesfiches

Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Kleuteronderwijs
    • Eerste graad lager onderwijs
    • Tweede graad lager onderwijs
    • Derde graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • Veelgestelde vragen
      • Contact
    • Het Grote Fietsexamen
    • Het Grote Voetgangersexamen
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Mobibus
      • Mobibus
      • Info en algemene voorwaarden
      • Reserveer voor schooljaar '21 - '22
      • Foto's
      • Promospot
    • Rijbewijzer in de Klas
      • Rijbewijzer in de Klas
      • Hoe werkt het?
      • Schrijf in
      • Zoek een lesgever
      • Inspiratie
      • Vragen
      • Contact
    • Slimme Mobiele Scholen
      • Slimme Mobiele Scholen
      • Stappenplan
      • Subsidiereglement 2021 - 2022
      • Inschrijven
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer in de Klas
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeersweken
      • Verkeersweken
      • Workshops
        • Workshops
        • Fiets onder controle
        • Dode hoek in zicht
        • Risico's en ongevallen
        • Mobiliteit
        • Getuigen onderweg (3e graad)
        • De auto: meer dan je rijbewijs (3e graad)
      • Info en algemene voorwaarden
      • Planning en invulfiches
      • Reserveer '22-'23
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Bewegingstussendoortjes
    • Preborden
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • STOP-principe
    • Klein fietsonderhoud
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Op weg met ‘Rijbewijzer’
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Plaats op de weg
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Verplaatsen met kleuters
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bromfiets
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Duurzame Verplaatsing
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Afleiding
    • Gevaar in zicht!
    • Busevacuatie
    • Op stap met groepen
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Delen van de rijbaan
    • Fietsquiz
    • Oversteken met de fiets
    • Groepsdruk
    • Gordel dragen
    • Dode hoek (1e graad)
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Wegcode voor de Fietser
    • Kleuterfietsen
    • Gevaarherkenning
  • Nieuws
  • Ouders