• Leerlijn
  • Projecten
  • Pakketten
  • Flyers
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Bestel
  • Home
  • Lesfiches

Delen van de rijbaan

  • Lager onderwijs - 1ste graad

In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche
  • Werkblad
  • Bijlage met foto's

Eindtermen

Mens en maatschappij - Ruimte
4.15. De leerlingen beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.

Doelen

GO!

WO – Ruimte 

De leerlingen

3.5.9.15 kunnen aangeven hoe ze veilig op de berm of het fietspad kunnen stappen als er geen stoep is.

3.5.9.26 kunnen aangeven dat ze op het fietspad moeten fietsen.

3.5.9.29 kunnen aangeven dat ze rechts op de rijbaan moeten fietsen als er geen fietspad is.

3.5.9.33 kunnen aangeven dat passagiers van een bus of tram bij het uit- of instappen voorrang hebben.

 

OVSG

WO – Verkeer

De leerlingen

5 De leerlingen kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door:

·         5.2 bij afwezigheid van een trottoir, op de berm of op het fietspad te stappen;

·         5.9 hun gedrag aan te passen aan de verkeersregels voor voetgangers.

10 kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze:

·         10.3 begrippen zoals fietsstrook, rijstrook, voorsorteren ... in de juiste betekenis gebruiken.

11 kunnen, rekening houdend met de verkeersregels voor fietsers, zich als fietser zelfstandig en veilig verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. Dit betekent dat ze:

·         11.2 de reglementering kunnen toepassen betreffende fietsstrook, rijstrook, voorsorteren;

·         11.3 hun rijgedrag kunnen aanpassen aan de verkeerstekens.

 

ZILL

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte 
OWru4 Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken hoe mensen ruimtes afbakenen en begrippen voor grenzen in de juiste context hanteren

·         Ervaren vaststellen en uitdrukken op welke wijze ruimtes worden afgebakend en waarom mensen dit doen.

OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten. 

·         Elementaire verkeersregels onder begeleiding toepassen - veilig oversteken onder begeleiding.

·         In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer.

·         Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen.

Andere lesfiches

17 september 2020
Voetgangerstraining bij verkeerslichten
Wanneer leerlingen uit de eerste graad zich als voetganger in het verkeer begeven, is dat niet meer hand in handmet een volwassene. Daarom moeten ze de regels voor voetgangers kennen. Zo moeten ze…
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Kleuteronderwijs
    • Eerste graad lager onderwijs
    • Tweede graad lager onderwijs
    • Derde graad lager onderwijs
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Buitengewoon onderwijs
      • Buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • Veelgestelde vragen
      • Contact
    • Het Grote Fietsexamen
    • Het Grote Voetgangersexamen
    • Loopfietsbrevet
    • Medailles Verkeer op School
    • Mobibus
      • Mobibus
      • Schooljaar 2021 - 2022
      • Foto's
    • Rijbewijzer in de Klas
      • Rijbewijzer in de Klas
      • Hoe werkt het?
      • Schrijf in
      • Zoek een lesgever
      • FAQ
      • Contact
    • Slimme Mobiele Scholen
      • Slimme Mobiele Scholen
      • Stappenplan
      • Subsidiereglement 2020 - 2021
      • Inschrijven
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer in de Klas
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeersweken
      • Verkeersweken
      • Schooljaar 2021 - 2022
      • Schooljaar 2020 - 2021
      • Reserveer 2020 - 2021
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
  • Pakketten
  • Flyers
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Groepsdruk: Next Level
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Op weg met ‘Rijbewijzer’
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Bestel