• Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Een route uitstippelen met het openbaar vervoer

  • Lager onderwijs - 3de graad
  • Lager onderwijs

Via een leuk bordspel ontdekken leerlingen van de derde graad het STOP-principe. Ze denken na over de voor- en nadelen van verschillende vervoermiddelen en leren een route uitstippelen met de bus of de trein.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche een route uitstippelen met het openbaar vervoer
  • Bijlage 1: spelbord (afprinten op A3)
  • Bijlage 2: vragenkaartjes
  • Bijlage 3: spellegende
  • Bijlage 4: werkblad
  • Bijlage 5: verbetersleutel werkblad
  • Bijlage 6: pionnen

Eindtermen

Mens en maatschappij - Ruimte

De leerlingen

·         4.17 kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik en kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven vergelijken.

·         4.18. kunnen een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer.

Doelen

GO!

WO - Ruimte

De leerlingen

·         3.5.9 33 kunnen aangeven dat passagiers van een bus of tram bij het uit- of instappen voorrang hebben.

·         3.5.9. 34 kunnen aangeven dat een bus, die de bushalte verlaat, voorrang heeft.

·         3.5.9. 61 kunnen de gevolgen van het groeiend autogebruik aangeven.

·         3.5.9. 62 kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor de wagen aangeven.

·         3.5.9. 63 kunnen het meest geschikte vervoersmiddel kiezen voor een bepaalde verplaatsing.

·         3.5.9. 64 kunnen een zinvolle route uitstippelen met het openbaar vervoer.

 

Katholiek onderwijs

WO – Mens en groepen

·         5.9 De leerlingen beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en ze handelen daarnaar. Dat houdt in dat ze:

o   weten wat ze moeten doen als ze meerijden met de fiets, de auto, de bus … en daar naar handelen.

WO – Mens en ruimte

De leerlingen

·         9.21 kunnen een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer. Dat houdt in dat ze:

o   de mededelingen op dienstregelings- en andere borden in functie van hun reisweg correct kunnen interpreteren;

o   een dienstregeling, bv. een spoorboekje, kunnen gebruiken.

·         9.22 beseffen dat vervoermiddelen functioneel kunnen gebruikt worden. Dat houdt in dat ze:

o   de voor- en nadelen van verschillende vervoermiddelen kunnen opnoemen en vergelijken;

o   zelf kunnen aangeven welk vervoermiddel het meest geschikt is voor een verplaatsing;

o   de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik kennen.

 

Katholiek onderwijs: ZILL

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte

OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

·         Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein, ..

OWru8 Een reisweg volgen, uitstippelen en begrijpelijk verwoorden.

·         Zich aan de hand van een kaart of (digitale) routeplanner

o   Een beeld vormen van de reisweg tussen twee plaatsen in Vlaanderen;

o   De afstand tussen twee plaatsen berekenen.

·         Geholpen door een kaart of de instructies van een routeplanner een reisweg volgen.

·         Een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer aan de hand van digitale applicaties, spoorboekjes, ..

OWru9 De voor- en nadelen van duurzame en niet-duurzame manieren o mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.

·         Vaststellen en uitrukken

o   welke de voor- en nadelen zijn van verschillende vervoermiddelen voor mensen, dieren en goederen;

o   welke vervoermiddelen het meest geschikt zijn voor een bepaalde verplaatsing.

 

OVSG

Wereldoriëntatie – Verkeer 

De leerlingen

·         17 kunnen de voor- en nadelen van de mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken.

·         19 kunnen een eenvoudige route met het openbaar vervoer uitstippelen.

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Kleuteronderwijs
    • Eerste graad lager onderwijs
    • Tweede graad lager onderwijs
    • Derde graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • Veelgestelde vragen
      • Contact
    • Het Grote Fietsexamen
    • Het Grote Voetgangersexamen
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Mobibus
      • Mobibus
      • Info en algemene voorwaarden
      • Reserveer voor schooljaar '21 - '22
      • Foto's
      • Promospot
    • Rijbewijzer in de Klas
      • Rijbewijzer in de Klas
      • Hoe werkt het?
      • Schrijf in
      • Zoek een lesgever
      • Inspiratie
      • Vragen
      • Contact
    • Slimme Mobiele Scholen
      • Slimme Mobiele Scholen
      • Stappenplan
      • Subsidiereglement 2021 - 2022
      • Inschrijven
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer in de Klas
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeersweken
      • Verkeersweken
      • Workshops
        • Workshops
        • Fiets onder controle
        • Dode hoek in zicht
        • Risico's en ongevallen
        • Mobiliteit
        • Getuigen onderweg (3e graad)
        • De auto: meer dan je rijbewijs (3e graad)
      • Info en algemene voorwaarden
      • Planning en invulfiches
      • Reserveer '22-'23
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Bewegingstussendoortjes
    • Preborden
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • STOP-principe
    • Klein fietsonderhoud
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Op weg met ‘Rijbewijzer’
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Plaats op de weg
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Verplaatsen met kleuters
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bromfiets
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Duurzame Verplaatsing
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Afleiding
    • Gevaar in zicht!
    • Busevacuatie
    • Op stap met groepen
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Delen van de rijbaan
    • Fietsquiz
    • Oversteken met de fiets
    • Groepsdruk
    • Gordel dragen
    • Dode hoek (1e graad)
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Wegcode voor de Fietser
    • Kleuterfietsen
    • Gevaarherkenning
  • Nieuws
  • Ouders