• Leerlijn
  • Projecten
  • Pakketten
  • Flyers
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Bestel
  • Home
  • Lesfiches

Ga je mee op stap?

  • Lager onderwijs - 1ste graad

Via een praatplaat waarop de leerlingen de veiligste weg van de school naar de bib moeten uitstippelen, leren de leerlingen waar ze moeten op letten en welke keuzes ze het best kunnen maken als ze te voet op stap zijn.

Deze les vormt de ideale voorbereiding voor een uitstapje in de buurt van de school.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Ga je mee op stap?
  • Bijlage 1: praatplaat

Eindtermen

Mens en Maatschappij – Ruimte  

De leerlingen 

4.14 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie om zich veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 

WO – Ruimte  

De leerlingen  

3.5.5. 24 kunnen zelf een zinvolle route uitstippelen: op de plattegrond van andere omgevingen (bijv. museum, pretpark, dierentuin, metroplan, stadspark …). 

3.5.9. 6 kunnen aangeven dat zij moeten oversteken op een zebrapad of bij een gemachtigd opzichter. 

3.5.9. 7 kunnen onder begeleiding veilig voorbij een hindernis op de stoep stappen. 

3.5.9. 10 kunnen onder begeleiding veilig een straat oversteken op een zebrapad. 

3.5.9. 53 kunnen aangeven dat het gevaarlijk is om over te steken tussen geparkeerde wagens of nabij een heuvel of bocht.  

Leerplandoelstellingen Katholiek Onderwijs 

WO – Mens en ruimte  

9.16 De leerlingen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. Dat houdt in dat ze: 

  • De gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving kunnen lokaliseren en ze zich veilig in verplaatsen; 
  • Beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie. 

Leerplandoelstellingen Katholiek Onderwijs: ZILL 

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving kennen en herkennen.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.
  • Over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en coördinatiegevoel beschikken om zich als weggebruiker in het verkeer te begeven.

Leerplandoelstellingen OVSG 

WO – Verkeer 

De leerlingen 

3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. Dit tonen ze door 

  • 3.1 op het trottoir zo ver mogelijk van de rijbaan te stappen; 
  • 3.2 bij de groep aan te sluiten; 
  • 3.8 niet te rennen tijdens het oversteken; 
  • 3.10 onder begeleiding in groep veilig over te steken. 

4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals 

  • 4.1 op het trottoir blijven; 
  • 4.2 oversteken op een zebrapad.  

5 kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door 

  • 5.1 op de juiste wijze om een hindernis op het trottoir heen te stappen; 
  • 5.8 binnen een afstand van 30 m op een zebrapad over te steken. 

8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

Andere lesfiches

1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer
17 september 2020
Voetgangerstraining bij verkeerslichten
Wanneer leerlingen uit de eerste graad zich als voetganger in het verkeer begeven, is dat niet meer hand in handmet een volwassene. Daarom moeten ze de regels voor voetgangers kennen. Zo moeten ze…
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Kleuteronderwijs
    • Eerste graad lager onderwijs
    • Tweede graad lager onderwijs
    • Derde graad lager onderwijs
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Buitengewoon onderwijs
      • Buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • Veelgestelde vragen
      • Contact
    • Het Grote Fietsexamen
    • Het Grote Voetgangersexamen
    • Loopfietsbrevet
    • Medailles Verkeer op School
    • Mobibus
      • Mobibus
      • Schooljaar 2021 - 2022
      • Foto's
    • Rijbewijzer in de Klas
      • Rijbewijzer in de Klas
      • Hoe werkt het?
      • Schrijf in
      • Zoek een lesgever
      • FAQ
      • Contact
    • Slimme Mobiele Scholen
      • Slimme Mobiele Scholen
      • Stappenplan
      • Subsidiereglement 2020 - 2021
      • Inschrijven
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer in de Klas
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeersweken
      • Verkeersweken
      • Schooljaar 2021 - 2022
      • Schooljaar 2020 - 2021
      • Reserveer 2020 - 2021
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
  • Pakketten
  • Flyers
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Groepsdruk: Next Level
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Op weg met ‘Rijbewijzer’
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Bestel