• Leerlijn
  • Projecten
  • Pakketten
  • Flyers
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Bestel
  • Home
  • Lesfiches

Gedrag in de schoolomgeving

  • Lager onderwijs - 2de graad

In deze les analyseren leerlingen het verkeersgedrag in de schoolomgeving. Met een klasgesprek, aanvuloefeningen en stellingen brengen ze de problemen in kaart en proberen ze er ook een oplossing voor te vinden. 

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Gedrag in de schoolomgeving

Eindtermen

Mens en Maatschappij – Ruimte  

De leerlingen 

4.14 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 

WO – Ruimte  

De leerlingen  

3.5.9. 19 kunnen onder toezicht zich als voetganger zelfstandig, veilig en hoffelijk verplaatsen op een voor hen vertrouwde route door de verkeersregels toe te passen. 

3.5.9. 23 kunnen aangeven dat het veiliger is om aan de stoepkant uit de wagen te stappen. 

3.5.9. 30 kunnen aangeven dat het veiliger is om over te steken met de fiets aan de hand. 

3.5.9. 45 kunnen onder toezicht zich als fietser zelfstandig , veilig en hoffelijk verplaatsen op een voor hen vertrouwde route door de verkeersregels toe te passen.  

3.5.9. 47 kunnen in de eigen schoolomgeving gevaarlijke verkeerssituaties herkennen en veilige oplossingen aangeven voor het probleem. 

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs 

WO – Mens en ruimte  

De leerlingen

9.16  bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. Dat houdt in dat ze 

  • beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie; 
  • de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving kunnen lokaliseren en ze zich veilig in verplaatsen. 

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.
  • In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer.
  • Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein …
  • Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving kennen en herkennen.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.
  • Oplossingen bedenken die helpen om ‘verkeersconflicten’ te voorkomen.

Leerplandoelstellingen OVSG 

WO– Verkeer 

De leerlingen 

7 kunnen de schoolomgeving aan de hand van een maquette bespreken naar problemen, mogelijke oplossingen en adequaat verkeersgedrag.  

8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

16 kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik. 

17 kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken. 

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Kleuteronderwijs
    • Eerste graad lager onderwijs
    • Tweede graad lager onderwijs
    • Derde graad lager onderwijs
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Buitengewoon onderwijs
      • Buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • Veelgestelde vragen
      • Contact
    • Het Grote Fietsexamen
    • Het Grote Voetgangersexamen
    • Loopfietsbrevet
    • Medailles Verkeer op School
    • Mobibus
      • Mobibus
      • Schooljaar 2021 - 2022
      • Foto's
    • Rijbewijzer in de Klas
      • Rijbewijzer in de Klas
      • Hoe werkt het?
      • Schrijf in
      • Zoek een lesgever
      • FAQ
      • Contact
    • Slimme Mobiele Scholen
      • Slimme Mobiele Scholen
      • Stappenplan
      • Subsidiereglement 2020 - 2021
      • Inschrijven
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer in de Klas
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeersweken
      • Verkeersweken
      • Schooljaar 2021 - 2022
      • Schooljaar 2020 - 2021
      • Reserveer 2020 - 2021
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
  • Pakketten
  • Flyers
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Groepsdruk: Next Level
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Op weg met ‘Rijbewijzer’
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Bestel