• Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Klein fietsonderhoud

  • Lager onderwijs - 1ste graad
  • Lager onderwijs

Tijdens deze les leren kinderen hoe ze op de juiste manier hun fiets moeten wassen en een fietsband oppompen.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Klein fietsonderhoud

Eindtermen

Wetenschappen en Techniek – Techniek  

De leerlingen 

2.2 kunnen specifieke functies van onderdelen bij eenvoudige technische systemen onderzoeken door middel van hanteren, monteren of demonteren.  

2.4 illustreren dat sommige technische systemen moeten worden onderhouden. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 

WO - Techniek  

De leerlingen 

3.3.1. 5 kunnen technische systemen systematisch onderhouden.  

3.3.4. 5 kunnen het technisch systeem correct gebruiken, al dan niet a.d.h.v. een stappenplan, handleiding, werktekening, … 

WO - Ruimte  

De leerlingen

3.5.9. 25  kunnen aangeven wat de regels voor een veilige fietsuitrusting zijn.  

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs 

WO – mens en techniek  

De leerlingen 

6.6 zien in dat producten worden gemaakt volgens bepaalde technische principes. Dat houdt in dat ze 

  • na hanteren of (de)monteren kunnen aantonen wat de functie is van een onderdeel van een product. 

6.14 kunnen gebruik maken van hun kennis over en vaardigheid in techniek om een bereiding te maken en een constructie uit elkaar te halen of in elkaar te zetten. Dat houdt in dat ze  

  • geschikt materiaal, geschikte hechtingswijzen en geschikt gereedschap kiezen; 
  • hun materialenkennis en hun kennis van constructie- en bewegingsprincipes functioneel kunnen toepassen.  

6.17 kunnen illustreren dat technische realisaties moeten worden onderhouden. 

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL 

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op techniek

1 Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe eenvoudige technische systemen gemaakt zijn van grondstoffen, ingrediënten, materialen en/of onderdelen.

  • Bij het hanteren en (de)monteren van technische systemen ontdekken uit welke materialen, grondstoffen of onderdelen ze gemaakt zijn - onderzoeken welke functie bepaalde onderdelen hebben.

4 Vanuit een behoefte een technische oplossing bedenken voor een probleem, daarbij de verschillende stappen van het technisch proces doorlopen.

  • Geschikt materiaal en gereedschap kiezen voor het realiseren van een eenvoudig technisch systeem - een eenvoudig technisch systeem maken, al dan niet aan de hand van een stappenplan.

Leerplandoelstellingen OVSG 

WO – Verkeer 

De leerlingen  

10 kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze 

  • 10.1 de veilige uitrusting van de fiets kennen. 

11 kunnen, rekening houdend met de verkeersregels voor fietsers,  zich als fietser zelfstandig en veilig verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. Dit betekent dat ze 

  • 11.1 de veilige uitrusting van hun fiets kunnen controleren. 

WO – techniek  

De leerlingen 

10 onderzoeken specifieke functies van onderdelen bij eenvoudige realisaties door middel van hanteren, monteren of demonteren.  

16 illustreren dat sommige technische realisaties moeten worden onderhouden.   

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Kleuteronderwijs
    • Eerste graad lager onderwijs
    • Tweede graad lager onderwijs
    • Derde graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • Inschrijven
      • Contact
    • Het Grote Fietsexamen
    • Het Grote Voetgangersexamen
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Mobibus
      • Mobibus
      • Info en algemene voorwaarden
      • Praktische informatie
      • Reserveer voor schooljaar '22 - '23
      • Foto's
      • Promospot
    • Rijbewijzer in de Klas
      • Rijbewijzer in de Klas
      • Hoe werkt het?
      • Inspiratie
        • Inspiratie
        • IMS Borgerhout
        • de jeugdraad
        • VTI Menen
      • Zoek een lesgever
      • Vragen
      • Contact
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer in de Klas
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Verkeersweken
      • Verkeersweken
      • Workshops
        • Workshops
        • Fiets onder controle
        • Dode hoek in zicht
        • Risico's en ongevallen
        • Mobiliteit
        • Getuigen onderweg (3e graad)
        • De auto: meer dan je rijbewijs (3e graad)
      • Info en algemene voorwaarden
      • Planning en invulfiches
      • Reserveer '22-'23
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Bewegingstussendoortjes
    • Preborden
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • STOP-principe
    • Klein fietsonderhoud
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Plaats op de weg
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Verplaatsen met kleuters
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bromfiets
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Duurzame Verplaatsing
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Afleiding
    • Gevaar in zicht!
    • Busevacuatie
    • Op stap met groepen
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Delen van de rijbaan
    • Fietsquiz
    • Oversteken met de fiets
    • Groepsdruk
    • Gordel dragen
    • Dode hoek (1e graad)
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Wegcode voor de Fietser
    • Kleuterfietsen
    • Gevaarherkenning
    • Verkeersregels voor de fietser
  • Nieuws
  • Ouders