• Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Fietsquiz

  • Lager onderwijs
  • Secundair onderwijs
  • Lager onderwijs - 3de graad
  • Secundair onderwijs - 1ste graad

Met deze fietsquiz kunnen leerlingen hun kennis over wielrennen en de verkeersregels voor fietsers testen. Speel deze fietsquiz met de klas en ontdek welk peloton leerlingen het meest weet over fietsen en wielrennen!

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Fietsquiz
  • Vragenkaartjes Fietsquiz
  • Spelbord Fietsquiz

Eindtermen

Basisonderwijs: 

Mens en maatschappij - Ruimte 
4.15. De leerlingen beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 


Secundair onderwijs:

ET 1.13 De leerlingen verplaatsen zich veilig als voetganger en fietser in het verkeer. 

Doelen

Doelen basisonderwijs

Leerplandoelstellingen GO! 
WO – Ruimte  
De leerlingen:
3.5.9.1 kunnen de betekenis van verkeersborden voor de fietsers verwoorden. 
3.5.9.2 kunnen de betekenis van voorrangsborden verwoorden. 
3.5.9.3 kunnen de betekenis van de aanwijzingsborden verwoorden die voor hen van toepassing zijn. 
3.5.9.24 kunnen aangeven dat het veilig is om op de fiets steeds een valhelm te dragen. 
3.5.9.25 kunnen aangeven wat de regels voor een veilige fietsuitrusting zijn. 
3.5.9.26 kunnen aangeven dat ze op het fietspad moeten fietsen.  
3.5.9. 27 kunnen aangeven dat ze tot de leeftijd van 10 jaar met een kinderfiets op de stoep mogen fietsen. 
 3.5.9. 28 kunnen aangeven dat ze op het fietspad rechts in de rijrichting moeten fietsen.  
3.5.9. 29 kunnen aangeven dat ze rechts op de rijbaan moeten fietsen als er geen fietspad is. 
3.5.9. 30 kunnen aangeven dat het veiliger is om over te steken met de fiets aan de hand.  
3.5.9. 31 kunnen aangeven dat voetgangers en fietsers zwakke weggebruikers zijn.  
3.5.9. 32 kunnen aangeven dat voetgangers op een zebrapad voorrang hebben. 
3.5.9.39 kunnen de voorrang van rechts verwoorden. 
3.5.9. 51 kunnen aangeven dat het veilig is om overdag fluorescerend materiaal te dragen. 
3.5.9. 52 kunnen aangeven dat het veilig is om in het donker reflecterend materiaal te dragen. 
3.5.9. 53 kunnen aangeven dat het gevaarlijk is om over te steken tussen geparkeerde wagens of nabij een heuvel of een bocht. 
3.5.9. 54 kunnen aangeven dat het veilig is om kort oogcontact te maken met de andere weggebruikers.  
3.5.9. 55 kunnen rekening houden met de dode hoek van wagens of vrachtwagens. 
 
Leerplandoelstellingen OVSG 
WO – Verkeer 
10 De leerlingen kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze: 
10.1 de veilige uitrusting van de fiets kennen;  
10.2 weten wanneer ze wel of niet op een trottoir mogen fietsen;  
10.3 begrippen zoals fietsstrook, rijstrook, voorsorteren, ... in de juiste betekenis gebruiken;  
10.4 verkeerstekens voor fietsers begrijpen;  
10.5 de algemene voorrangsregel kennen;  
10.6 de voorrangsregels op een kruispunt met voorzieningen kennen. 
 
Leerplandoelstellingen ZILL 
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte 
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten. 
Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer. 
In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer. 
Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen. 
Bij eigen verplaatsingen anticiperen op mogelijk gevaar en hindernissen - rekening houden met andere weggebruikers en er op inspelen.  
Langs een voor hen vertrouwde route de verkeerstekens, -borden en -regels voor fietsers zelfstandig naleven. 
Zich als vaardige fietser gedragen in het verkeer: vlot kunnen afslaan naar links en rechts, vlot voorbijrijden en inhalen, kleine hindernissen nemen … - het belang inzien van een veilige fiets en daar zorg voor dragen. 

Andere lesfiches

Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Bromfiets
Vanaf 16 jaar mogen jongeren met een bromfiets rijden. Die zijn heel populair ondanks hun slechte reputatie op vlak vanverkeersveiligheid. In deze lesfiche beantwoorden we vragen zoals: Wat zijn de…
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Kleuteronderwijs
    • Eerste graad lager onderwijs
    • Tweede graad lager onderwijs
    • Derde graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • Veelgestelde vragen
      • Contact
    • Het Grote Fietsexamen
    • Het Grote Voetgangersexamen
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Mobibus
      • Mobibus
      • Info en algemene voorwaarden
      • Reserveer voor schooljaar '21 - '22
      • Foto's
      • Promospot
    • Rijbewijzer in de Klas
      • Rijbewijzer in de Klas
      • Hoe werkt het?
      • Schrijf in
      • Zoek een lesgever
      • Inspiratie
      • Vragen
      • Contact
    • Slimme Mobiele Scholen
      • Slimme Mobiele Scholen
      • Stappenplan
      • Subsidiereglement 2021 - 2022
      • Inschrijven
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer in de Klas
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeersweken
      • Verkeersweken
      • Workshops
        • Workshops
        • Fiets onder controle
        • Dode hoek in zicht
        • Risico's en ongevallen
        • Mobiliteit
        • Getuigen onderweg (3e graad)
        • De auto: meer dan je rijbewijs (3e graad)
      • Info en algemene voorwaarden
      • Planning en invulfiches
      • Reserveer '22-'23
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Bewegingstussendoortjes
    • Preborden
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • STOP-principe
    • Klein fietsonderhoud
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Op weg met ‘Rijbewijzer’
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Plaats op de weg
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Verplaatsen met kleuters
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bromfiets
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Duurzame Verplaatsing
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Afleiding
    • Gevaar in zicht!
    • Busevacuatie
    • Op stap met groepen
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Delen van de rijbaan
    • Fietsquiz
    • Oversteken met de fiets
    • Groepsdruk
    • Gordel dragen
    • Dode hoek (1e graad)
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Wegcode voor de Fietser
    • Kleuterfietsen
    • Gevaarherkenning
  • Nieuws
  • Ouders