• Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)

  • Lager onderwijs - 2de graad
  • Lager onderwijs

Je leerlingen weten waarschijnlijk al dat een fluohesje ervoor zorgt dat ze beter zichtbaar zijn. Vaak weten ze nog niet wat het verschil is tussen fluorescerend en retroreflecterend en wat hun exacte functies zijn. Tijdens deze les ontdekken ze het zelf.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Zichtbaarheid en helmdracht
  • Bijlage: PowerPointpresentatie

Eindtermen

Mens en maatschappij – Ruimte  

De leerlingen

4.16  tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers.  

Lichamelijke opvoeding – Motorische competenties  

De leerlingen

1.2 kunnen veiligheidsafspraken naleven.  

Wetenschappen en techniek – Natuur  

De leerlingen

1.19  beseffen dat het nemen van voorzorgen de kans op ziekten en ongevallen vermindert. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 

WO – Ruimte 

De leerlingen 

3.5.9. 24 kunnen aangeven dat het veilig is om op de fiets steeds een valhelm te dragen.  

3.5.9. 51 kunnen aangeven dat het veilig is om overdag fluorescerend materiaal te dragen. 

3.5.9. 52 kunnen aangeven dat het veilig is om in het donker reflecterend materiaal te dragen. 

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs 

Bewegingsopvoeding – Gezonde en veilige levensstijl 

De leerlingen

2.5  handelen volgend veiligheidsafspraken en -regels. 

WO – Mens en natuur 

De leerlingen

7.15 trachten door hun gedrag gezondheidsrisico’s te vermijden. Dit houdt in dat ze 

  • voorzorgen in acht nemen die de kans op (kleine) ongevallen, verwondingen, (infectie)ziekten, besmetting met parasieten … en allergieën verminderen of uitsluiten. 

WO – Mens en ruimte 

De leerlingen 

9.15 zien in dat menselijk verkeer altijd risico’s inhoudt. Dat houdt in dat ze 

  • weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid. 

9.17 houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte. 

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL

Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid - Gezonde en veilige levensstijl

2 Inschatten hoe gedrags- en omgevingsfactoren  de gezondheid en veiligheid beïnvloeden en op basis daarvan, binnen veilige grenzen, risico’s durven nemen.

  • Preventief bedoelde aanwijzingen die het risico op ziekte of ongeval verminderen begrijpen en opvolgen.
  • Nadenken over voorzorgsmaatregelen die het risico op ziekte of ongeval verminderen zoals: veiligheidsafspraken naleven, materiaal oordeelkundig gebruiken, veilig opbergen van materialen ...

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving kennen en herkennen.

Leerplandoelstellingen OVSG 

Lichamelijke opvoeding – Fitheid en gezondheid 

De leerlingen

ET 1.2 2e fase kunnen in groepen werken zonder elkaar te storen of de veiligheid in gevaar te brengen.  

WO – Natuur  

De leerlingen

26  beseffen dat het nemen van voorzorgen de kans op ziekten en ongevallen vermindert.  

WO – Verkeer 

De leerlingen 

3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. Dit tonen ze door  

  • 3.5 reflecterend materiaal te dragen in passende omstandigheden.  

14 tonen zich in hun fietsgedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers. 

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Kleuteronderwijs
    • Eerste graad lager onderwijs
    • Tweede graad lager onderwijs
    • Derde graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • Inschrijven
      • Contact
    • Het Grote Fietsexamen
    • Het Grote Voetgangersexamen
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Mobibus
      • Mobibus
      • Info en algemene voorwaarden
      • Praktische informatie
      • Reserveer voor schooljaar '22 - '23
      • Foto's
      • Promospot
    • Rijbewijzer in de Klas
      • Rijbewijzer in de Klas
      • Hoe werkt het?
      • Inspiratie
        • Inspiratie
        • IMS Borgerhout
        • de jeugdraad
        • VTI Menen
      • Zoek een lesgever
      • Vragen
      • Contact
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer in de Klas
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Verkeersweken
      • Verkeersweken
      • Workshops
        • Workshops
        • Fiets onder controle
        • Dode hoek in zicht
        • Risico's en ongevallen
        • Mobiliteit
        • Getuigen onderweg (3e graad)
        • De auto: meer dan je rijbewijs (3e graad)
      • Info en algemene voorwaarden
      • Planning en invulfiches
      • Reserveer '22-'23
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Bewegingstussendoortjes
    • Preborden
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • STOP-principe
    • Klein fietsonderhoud
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Plaats op de weg
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Verplaatsen met kleuters
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bromfiets
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Duurzame Verplaatsing
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Afleiding
    • Gevaar in zicht!
    • Busevacuatie
    • Op stap met groepen
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Delen van de rijbaan
    • Fietsquiz
    • Oversteken met de fiets
    • Groepsdruk
    • Gordel dragen
    • Dode hoek (1e graad)
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Wegcode voor de Fietser
    • Kleuterfietsen
    • Gevaarherkenning
    • Verkeersregels voor de fietser
  • Nieuws
  • Ouders