Inge, stel je school even voor.

Basisschool Sint-Jozef Coloma telt 530 leerlingen (kleuter en lagere school) en is gelegen op 2 kilometer van het centrum van Mechelen. De meeste leerlingen wonen in het Mechelse waarvan een deel in de rechtstreekse schoolomgeving. De gemiddelde fietsafstand is 4 km. Ongeveer 50% van de leerlingen komt altijd met de fiets naar school.

Welke vernieuwingen hebben jullie op verkeersvlak zoal doorgevoerd?

Tijdens een proefproject leerden we dat we via gamification het mobiliteitsgedrag van de scholieren kunnen beïnvloeden. Dankzij Allride verplaatsen de scholieren zich duurzamer met de fiets. 80% van de deelnemende scholieren fietste meer, waarvan 80% zich ook veilig voelde. Allride rust scholieren uit met een app en/of een slimme fietslamp, om na te gaan hoe en langs waar kinderen naar school komen. Daarnaast bieden ze een interactief platform: ze kunnen feedback geven op onveilige punten onderweg. Ze zien ook welke beloningen zij of hun klas kunnen behalen door zich meer met de fiets te verplaatsen. Allride verzamelde een hele reeks data die ze omzetten in slimme inzichten voor de stad. De data gebruiken ze ook om elke deelnemer een gepersonaliseerd advies te geven m.b.t. het veiligste traject. CO2 besparingen berekenen, mobiliteitsscans, gebruikers digitaal connecteren, toegang tot de fietsenstalling, herkend worden door verkeerslichten: het wordt de komende maanden allemaal geïntegreerd.

Hoe reageerden de ouders en buurtbewoners op de vernieuwingen?

Zeer positief. De fietsveiligheid op de route naar school wordt beschouwd als een reden om niet met de fiets te komen. 12% van de ouders verklaarde dat hun kind ooit een fietsongeluk(je) heeft gehad op weg van/naar school. Alle ouders vertrouwden AllRide om meer inzichten te krijgen in veilige fietsroutes naar school en 86% gaf aan dat het zinvol zou zijn om het proefproject voort te zetten.

Is het werk hiermee af?

Het project leverde verschillende mobiliteitsinzichten aan de stad: meest gebruikte fietsroutes van schoolgaande jeugd, veilige en onveilige situaties. Deze data wordt gebruikt om de mobiliteit in de stad te verbeteren.

Op welke manieren communiceren jullie met de ouders omtrent verkeer?

Tijdens infomomenten, via de ouderraad of oudercontact konden ze meer informatie krijgen over het project. Zo hebben we bijvoorbeeld het privacy-beleid samen bepaald en zeer duidelijk gecommuniceerd over de verwerking van de persoonsgegevens.

Bedankt, Inge!

De kinderen kunnen veilige en onveilige situaties toevoegen op hun traject

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie