Hans, stel je school kort even voor. 
’t Blokje is een basisschool met 520 kinderen en 50 personeelsleden, in het dorpscentrum van de landelijke gemeente Loenhout. Het centrum wordt doormidden gesneden door een vrij drukke gewestweg. Bijna al onze leerlingen komen uit het dorp zelf. Momenteel zijn wij nog gehuisvest op drie verschillende locaties met elk hun specifieke verkeersomgeving. In september 2021 is de bouw van onze nieuwe school voltooid en zitten we allemaal samen op één locatie.  
 
Welke belangrijke vernieuwingen hebben jullie op verkeersvlak zoal doorgevoerd? 
’t Blokje is één van de pioniers op het gebied van fietspooling.  Al 23 jaar lang organiseren we dat samen met de ouders. Dit schooljaar hebben we acht fietspoolgroepen vanuit alle hoeken van Loenhout. Zij variëren in grootte tussen van 6 tot 45 kinderen en overbruggen afstanden tussen de 1 en 5 km. Ouders die in dezelfde straat of wijk wonen spreken onderling een beurtrol af waarbij ze een groepje kinderen met de fiets mee begeleiden. Op die manier komt 60% van onze lagereschoolkinderen met de fietspooling naar school. Daarnaast zijn er ook nog losse fietsers. 
Om het autoverkeer van de schoolpoort weg te houden hebben we sinds een drietal jaar ook voetpooling ingevoerd. Daarbij begeleiden we naschools de kinderen die met de wagen opgehaald worden naar een parkeerterrein op 250 m van de school. 
 
Hoe reageerden de ouders en buurtbewoners op de vernieuwingen? 
Fietspooling zit ingebakken in de Loenhoutse gemeenschap. Het is een sociaal gebeuren dat de banden in de buurt versterkt. Heel wat begeleidende ouders hebben trouwens vroeger als kind zelf meegefietst. Ook de voetpooling is heel positief onthaald: de schoolomgeving is er veiliger en rustiger op geworden voor zowel kinderen als buurtbewoners en ouders kunnen hun kind met de wagen op een veilige plaats ophalen. Een win-winsituatie voor iedereen dus. 
 
Is het werk hiermee af? 
Het is jaarlijks opnieuw een uitdaging om samen met de ouders de fietspooling op peil te houden.  
Dankzij hun engagement lukt dat wonderwel. Daarnaast verandert door de bouwwerken aan onze nieuwe school de verkeerssituatie jaarlijks. In afwachting van de voltooiing van dat project, werken we al volop aan ons toekomstig schoolverlatingsplan. Een plan met de ambitie om samen met ouders, buren en gemeente zo weinig mogelijk auto’s aan de schoolpoort te zien. 
 
Op welke manieren communiceren jullie met de ouders omtrent verkeer? 
Tijdens de jaarlijkse infomomenten voor ouders wordt ons verkeersbeleid toegelicht. Verder communiceren we aanpassingen via digitale nieuwsbrieven. Ook de inschrijvingen voor fietspooling of het aanmelden van helpende handen bij onze andere verkeersactiviteiten verlopen allemaal via de website. 
 
Wil je tot slot nog iets kwijt? 
Fietspooling is een gezonde, milieuvriendelijke en veilige manier van verplaatsen met bovendien een grote sociale waarde, zowel voor ouders als voor kinderen. Voetpooling is daarbij een mooie aanvulling om de schoolomgeving zo veilig mogelijk te houden. 
 
Bedankt, Hans! 

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie